Herunder gennemgår vi nogle af de basale ting, der kan være gode til at komme i gang med at bruge LinkedIn. Sørg for at udfylde alle felterne i din profil.
Hvis du har brug for hjælp til at udfylde din profil og foretage indstillinger, findes der mange instruktionsvideoer på nettet.
Et profilbillede er vigtigt. Både fordi det er det første indtryk, som besøgende til din profil får af dig, og fordi profiler med profilbillede får øgede visninger.
Brug et vellignende billede i min. 400x400 pixels og læs evt. LinkedIns egen guide til professionelle profilbilleder.
Du kan også lægge et cover/baggrundsbillede på din profil.
Det kunne være et billede som repræsenterer dit fagområde, eller en af AU’s bygninger, fx. Edison. Du kan søge efter billeder i AU’s billedarkiv.
Vær opmærksom på ophavsrettigheder. Du kan også finde billeder på forskellige online billedtjenester, fx Unsplash og Pexels.
Coverbilledet skal være min 1584x396 pixels.
Det er en god ide at bruge billeder eller grafikker i LinkedIn-opslag.
Som hovedregel performer opslag med billeder af mennesker bedre end opslag med billeder af f.eks bygninger (hvor godt et opslag performer afhænger dog af mange faktorer).
Billeder i opslag (single eller multi-image) bør være enten 1080 x 1080 pixels (square) eller 1920 x 1080 (bredformat). Billeder i andre dimensioner kan også uploades, men bliver automatisk beskåret ved upload. Brug kun billeder med god opløsning, så de ikke fremstår pixellerede.
Du kan bruge gratisversionen af onlineværktøjet Canva.com til at hente inspiration til billeder og sikre, at de har de rigtige formater til formålet.
Du kan også uploade video i opslag på LinkedIn. Filen må max fylde 5 GB og være max 10 minutter lang.
Du kan også linke til en video til fx YouTube i et opslag, men den vil ikke automatisk afspilles i visningerne. Dine connections skal klikke aktivt på den for at afspille den.
Hvis du vil gøre specifikke personer eller virksomheder/organisationer opmærksom på et opslag, du har lavet, kan du lave et såkaldt mention – i daglig tale at man tagger nogen.
Det gør du ved at skrive @ efterfulgt af personens navn, hvorefter du kan vælge vedkommende på en dropdownliste. Du kan tagge både personlige profiler og virksomhedsprofiler.
Når du gør det, får personen eller virksomheden en notifikation, hvilket øger chancerne for, at de interagerer med dit opslag.
Tag kun de personer eller virksomheder, som du vurderer, at dit opslag er relevant for.
Når du selv laver posts om noget, som er relateret til dit arbejde på ECE, må du meget gerne tagge ECE’s LinkedIn-profil.
Du kan tilføje hashtags i teksten i dit opslag eller nederst i dit opslag. Hashtags er søgbare og med til at kategorisere indhold.
Det optimale antal hashtags er 3–5, hvilket vil sige, at det påvirker dit opslags reach negativt både hvis du har færre eller flere hashtags end 3–5.
Du kan med fordel opfinde dit eget unikke hashtag. Det kunne være #PetersDigitalTwins. Det har ikke noget at sige, om du bruge store eller små bogstaver eller en kombination, men det kan øge læsbarheden, hvis du bruger store bogstaver for at markere et nyt ord.
Herunder kan du se nogle forslag til hashtags, som du kan bruge i dine opslag (husk mellem 3 og 5 hashtags er optimalt):
Ved at være aktiv på LinkedIn, like og kommentere på andres opslag, øger du chancerne for at andre også ser og interagerer med dit indhold.
Du liker andres opslag ved at trykke på “thumbs-up”-ikonet under deres opslag. Hvis du holder musen hen over “thumbs-up”-ikonet kan du vælge andre reaktioner end thumbs-up, fx. “Celebrate” og “Love”.
Du kan også kommentere andres opslag ved at trykke på “Comment”-ikonet og skrive en kommentar.
Den der har skrevet opslaget vil modtage en notifikation.
Delte opslag performer væsentligt dårligere end opslag du selv skriver, mens det opslag, du deler, vil opnå lidt større reach. Du kan dele andres opslag ved at trykke på pilen under deres opslag.
Hvis du vil dele et opslag er det en god ide at gøre følgende:
På denne måde øger du sandsynligheden for, at dit delte opslag bliver set af dit eget netværk.
Opskriften på det perfekte opslag findes ikke, men herunder opridser vi en række parametre, som kan være med til at sikre, at dine opslag får den opmærksomhed du fortjener:
Der er i princippet ikke grænser for, hvad du kan skrive om, men hvis du vil bruge LinkedIn i professionel sammenhæng kan du fx skrive om:
Din hverdag som underviser/forsker
Hvor mange connections du har på LinkedIn, er afgørende for hvor mange personer der kommer til at se og reagere på dine opslag. Det er helt op til dig at lægge din egen strategi for hvilke profiler du vil connecte med. Du er også godt hjulpet af LinkedIn, som hele tiden præsenterer dig for nye mulige connections.
Herunder kan du se nogle forslag til grupper, som du kan overveje at udbygge dit netværk med:
Relevante profiler inden for dit fagområde
Når du sender en connection request er det en god ide at tilføje en note (“Add a note”-knappen) inden du trykker send for at præsentere dig selv, og for at fortælle hvorfor du er interesseret i at connecte med vedkommende.
Du har også mulighed for blot at følge en person (ved at trykke på “Follow”-ikonet under vedkommendes profil).
Her vil du se vedkommendes opslag i dit feed, men du vil ikke være en del af vedkommendes netværk. Virksomhedsprofiler kan du kun følge.