Søgekomiteer ved ECE

Søgekomiteernes formål og opgaver

Det er besluttet, at søgekomiteer skal bruges til følgende stillinger (obligatorisk): Tenure track assistant professor, lektor, seniorforsker og professor.

Målet med anvendelsen af søgekomitteer er at sikre, at der er fremragende, diverse og kvalificerede ansøgere.

Ved ECE udpeger institutlederen søgekomiteen i samarbejde med den ansættende leder. Ved ECE er det besluttet, at ansættelsesudvalget i udgangspunkt vil fungere som søgekomité.

Søgekomiteen bør inddrages i forberedelsen af det endelige opslag og nedsættes, inden stillingen opslås.

Komiteens hovedfokus er at medvirke til at sikre et tilstrækkeligt stort ansøgerfelt med kvalitet og diversitet (eksterne ansøgere, internationale ansøgere og ansøgere af begge køn).
Søgearbejde kan foregå forud for og parallelt med stillingsopslaget.
 

Medlemmer af søgekomiteen

Søgekomitéen skal:

  • bestå af mindst 3 medarbejdere, hvoraf mindst et medlem skal være ansat på mindst samme stillingsniveau som den opslåede stilling
  • tilstræbe en ligelig kønsfordeling
  • gerne inkludere en nyligt ansat, eksternt rekrutteret medarbejder
  • være informeret om instituttets strategi for mangfoldighed og ligestilling
  • være administrativt understøttet af sekretariatet
  • sikre, at kandidaterne modtager relevant materiale om Aarhus/Roskilde/Viborg, internationalt center etc.
  • kontakte 6 potentielle kandidater

Fortrolighed i udvalget er obligatorisk og også afgørende for at sikre en ærlig diskussion samt respektere input og deltagelse fra alle de involverede i hver fase af udvalgets arbejde.

Søgekomiteens aktiviteter

  • Tænk kreativt og engager dig proaktivt i opsøgende aktiviteter for at tiltrække ansøgere. 
  • Søgekomitéen bør arbejde via deres professionelle netværk for at øge antallet af kvalificerede kandidater. 
  • Exceptionelle kandidater reagerer typisk ikke på annoncer og skal kontaktes direkte af et ansættende universitet.

Opsøgende aktiviteter omfatter:

  • foreslå yderligere annonceringssteder, der er relevante for forskningsområdet (HR er ansvarlig for annoncering)
  • deling af LinkedIn-jobopslaget via personlige profiler på sociale medier (Linkedin, Twitter, Facebook)
  • generere en koordineret liste over lovende kandidater ved at foretage personlige opkald eller sende e-mails til kolleger for at identificere potentielle ansøgere
  • identificere topkandidater i litteraturen og på faglige møder eller konferencer
  • identificere netværk/mailinglister til søgningen
  • foretage personlige opkald eller sende personlige e-mails til de lovende kandidater på den koordinerede liste og opfordre til en ansøgning
  • udvide den sædvanlige liste over kontaktafdelinger og -skoler til en bredere vifte af institutioner og kontakte disse institutioner via e-mail.

Proces for igangsættelse af søgekomiteens arbejde

  1. Når det besluttes at opslå en stilling som Tenure track, lektor, seniorforsker og professor, skal institutlederen (eller sektionslederen hvis delegeret) træffe beslutning om et søgeudvalg.
  2. Navnene på søgeudvalgets medlemmer sendes til Pernille Mønster Leth, pml@ece.au.dk.
  3. Søgeudvalget træffer afgørelse om en søgestrategi.
  4. Pernille deler linket til LinkedIn-opslaget med søgeudvalget.
  5. Skabelonen vedrørende søgeudvalgets aktiviteter sendes til Pernille ved stillingsopslagets udløbsdato.
  6. En gang årligt vil sekretariatet sammenfatte søgeudvalgets arbejde med henblik på drøftelse med fakultetsledelsen.

10 normer for rekruttering af fast VIP på AU

På Aarhus Universitet har vi ti normer for rekruttering af fastansatte videnskabelige medarbejdere.

De 10 normer er fastlagt af universitetsledelsen på baggrund af drøftelser i de akademiske råd og flere høringer i de faglige miljøer. Disse skal bidrage til en styrket rekrutteringspraksis på Aarhus Universitet.

Normerne angiver en fælles retning, der fx omfatter anvendelse af søgekomiteer, genopslag, bedømmelsesudvalg, udlandsophold og ansættelsesudvalg, og de skal implementeres på institutter og centre, hvor den lokale ledelse får ansvaret for at tilpasse til de nuværende lokale retningslinjer.